Inackorderingsstöd - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningInackorderingsstöd för gymnasieelever
Hemkommunen ska lämna ekonomiskt stöd till elev i gymnasieskola med offentlig huvudman om eleven behöver inackordering på grund av skolgången. Stödet ska avse boende, fördyrat uppehälle och resor till och från hemmet. Se vidare i Skollagen (2010:800) 15 kap. 32 § och 18 kap. 32 §.
Du kan få inackorderingsstöd till och med vårterminen det år du fyller 20 år. Om du är under 18 år ska din vårdnadshavare (vanligtvis en förälder) fylla i och skicka in ansökan. Om du är 18 år eller äldre kan du göra ansökan själv. Mer information om inackorderingsstöd och om ansökan finns inne i e-tjänsten samt på kommunens webbplats.
Förutsättningar för inackorderingsstöd
För att ansöka om inackorderingsstöd ska du;
- vara folkbokförd i Ånge kommun,
- studera vid en gymnasieskola med offentlig huvudman på en ort utanför kommunen,
- vara förstahandsmottagen till ett nationellt program eller gå en riksrekryterande utbildning,
- bo inackorderad på studieorten och visa upp ett hyresavtal för bostaden.
Om du antagits på gymnasieplats i annan kommun genom andrahandsmottagning, så kallat frisök, har du inte rätt till inackorderingsstöd. Det är inte heller möjligt att få både inackorderingsstöd och resetillägg/busskort för dagliga resor samtidigt.
Studier vid fristående gymnasieskola eller folkhögskola
Om du läser på en fristående gymnasieskola eller folkhögskola och måste bo på studieorten, kan du ansöka om inackorderingstillägg och extra tillägg från Centrala studiestödsnämnden (CSN). För mer information se www.csn.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer (enbart vid anmälan i e-tjänsten)
- Kontonummer
Personuppgifterna behandlas för att identifiera berörda personer, för att kunna kontakta personerna och för att kunna handlägga ärendet.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig skyldighet.
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning.
Lagringstid
- 10 år - Uppgifter om utbetalning av stöd
- 3 år - Ansökningshandlingar
Mottagare av personuppgifter
Mottagare av personuppgifter är Kommunförvaltningen.
Övriga upplysningar
På vår webbplats kan du läsa mer om dina rättigheter som registrerad och hur kommunen hanterar personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har synpunkter på Ånge kommuns behandling av dina personuppgifter kan du vända dig till personuppgiftsansvarig styrelse eller nämnd (se kontaktuppgifter nedan) eller till kommunens dataskyddsombud på e-postadress dataskyddsombud@sundsvall.se
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) på webbplats https://www.imy.se
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@ange.se
Monica Lantz
monica.lantz@ange.se
0690-25 02 12