Vad är det för skillnad på en e-tjänst och en blankett?
En e-tjänst är en tjänst eller service som erbjuds för att tillgodose ett behov och som tillhandahålls helt eller delvis via ett elektroniskt gränssnitt, på telefon, dator eller liknande. De flesta e-tjänster kräver även e-legitimation vid inloggning och signering.

Det finns blanketter som du först kan fylla i på dator eller liknande för att sedan skriva ut på papper. Därefter signerar du blanketten med din underskrift och skickar in den med post till kommunen eller lämnar in den till kommunkontoret.

Stöder min webbläsare den här webbplatsen?
Den här webbplatsen och e-tjänsterna visas bäst i en modern webbläsare. Om du har problem med din webbläsare och får meddelandet ”Sidan kan inte visas” eller något annat felmeddelande, kan du behöva se över webbläsarens inställningar.

Här hittar du information och support för de vanligaste webbläsarna:

Vad är en e-legitimation?
En e-legitimation är en elektronisk ID-handling som du använder för att identifiera dig på Internet på ett säkert sätt. Du använder e-legitimationen även för att skriva under dokument elektroniskt via Internet. Det är lika juridiskt bindande som om du skrivit under ett dokument med en vanlig namnteckning. Läs mer på Skatteverkets webbplats som e-legitimation.

Varför måste jag ha e-legitimation?
För de flesta av kommunens e-tjänster krävs att du har någon form av e-legitimation. Vi måste vara säkra på att du är den du utger dig för att vara när du skickar in en ansökan, anmälan eller annat ärende till oss. När du loggar in med e-legitimation, hämtas dina personuppgifter automatiskt från folkbokföringen vid Skatteverket.

Vilken e-legitimation kan jag använda?
Vi tillåter inloggning och signering med hjälp av BankID, Mobilt BankID eller Telia.

Hur skaffar jag e-legitimation?
För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått viss ålder. Vilka åldersgränser som gäller framgår av e-legitimationsutfärdarnas webbplatser. Är det en juridisk person (aktiebolag, handelsbolag eller ideell förening) så är det firmatecknarens eller ombudets e-legitimation som används. På Skatteverkets webbplats hittar du samtliga utgivare av e-legitimation och kan läsa mer om e-legitimation.

Jag har problem med att signera eller logga in i tjänsten med e-legitimation - vad gör jag då?
I första hand ska du testa din e-legitimation. Lyckas inte testet får du kontakta utgivaren av e-legitimationen, vanligtvis din bank. Möjligen har du inte installerat e-legitimationen rätt eller så kan giltighetstiden ha gått ut.

En sparad ansökan är inte inskickad
I de flesta e-tjänster som kräver inloggning med e-legitimation, kan du klicka på ”Spara” för att fortsätta med ansökan vid ett senare tillfälle. När din ansökan är sparad, men inte inskickad, är det bara du som har tillgång till den. För att fortsätta arbetet med ansökan under Mina sidor, behöver du vara inloggad på nytt med e-legitimation. När e-tjänstens samtliga steg är slutförda och ansökan har kommit in till kommunens elektroniska brevlåda, kan den börja behandlas.

Hur vet jag att mitt ärende har skickats in på rätt sätt?
När du skickat in din ansökan eller anmälan får du ett meddelande där det exempelvis står ”Vi har tagit emot din ansökan!” eller ”Vi har tagit emot ditt ärende!”. En bekräftelse kommer också till den e-postadress du angivit om du varit inloggad med e-legitimation i e-tjänsten. I meddelandet framgår också om du kan följa handläggningen av ditt ärende under Mina sidor.

Hur lämnar jag förslag eller önskemål om e-tjänster jag saknar?
Utan att lova något, ser vi över möjligheten att utveckla en e-tjänst utifrån ditt förslag eller önskemål. Använd gärna e-tjänsten Lämna förslag om nya e-tjänster eller kontakta vår Information/växel, tel. 0690-25 01 00.

Vart vänder jag mig om jag inte får svar på min fråga här?
Behöver du hjälp med frågorna i en e-tjänst så hittar du kontaktuppgifter på e-tjänstens startsida. Vill du anmäla fel i e-tjänster eller ställa frågor om funktionalitet i e-tjänster? Använd gärna e-tjänsten Felanmälan av e-tjänster och frågor om funktionalitet eller kontakta vår Information/växel, tel. 0690-25 01 00.