Försäljning av tobaksfria nikotinprodukter - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningAnmälan om försäljning
Lag (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter syftar till att begränsa de hälsorisker och olägenheter som är förenade med bruk av tobaksfria nikotinprodukter. De delar av lagen som rör anmälan till kommunen om försäljning, träder i kraft den 1 augusti 2022.
En näringsidkare får inte bedriva detaljhandel med tobaksfria nikotinprodukter utan att först ha gjort en anmälan om försäljning. De näringsidkare som innan lagens ikraftträdande bedriver detaljhandel med tobaksfria nikotinprodukter behöver anmäla sin försäljning senast den 1 augusti 2022 till kommunen för att få fortsätta försäljningen.
En näringsidkare som har säte eller fast driftställe för näringsverksamhet i Sverige ska göra en anmälan till den kommun där det fysiska försäljningsstället är beläget. Om ett fysiskt försäljningsställe saknas, ska anmälan göras till den kommun där företaget har sitt säte eller, om företaget saknar säte inom landet, till den kommun där företaget har ett fast driftställe.
Saknar näringsidkaren säte eller fast driftställe för näringsverksamhet i Sverige ska anmälan göras till Folkhälsomyndigheten.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Program för egenkontroll
Den som bedriver detaljhandel med tobaksfria nikotinprodukter ska utöva egenkontroll över försäljningen och hanteringen i övrigt av tobaksfria nikotinprodukter och se till att det finns ett för verksamheten lämpligt egenkontrollprogram.
Till anmälan om försäljning enligt 17 § i lagen ska egenkontrollprogrammet och de övriga uppgifter som behövs för kommunens och Folkhälsomyndighetens tillsyn bifogas. Ändrade uppgifter ska utan dröjsmål anmälas till kommunen respektive Folkhälsomyndigheten.
Läs mer om den nya lagstiftningen hos Folkhälsomyndigheten.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Personuppgifterna behandlas för att identifiera berörda personer, för att kunna kontakta personerna och för att kunna handlägga ärendet.
Laglig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning.
Lagringstid
- För evigt
Ett ärende som är inskickat till kommunen kommer att tas bort från Mina sidor i samband med att gällande dokumenthanteringsplaner påkallar gallring av dessa. Ett ärende inskickat till kommunen kan därefter eftersökas i kommunens arkiv enligt gällande regler kring utlämnande av allmän handling.
Mottagare av personuppgifter
Mottagare av personuppgifter är i första hand Socialförvaltningen, men även andra myndigheter kan bli mottagare av personuppgifter, exempelvis Polismyndigheten, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och Tullverket.
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om dina rättigheter som registrerad och hur kommunen hanterar dina personuppgifter på www.ange.se/personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål och synpunkter som rör behandlingen av personuppgifter bör lämnas direkt till den verksamhet inom kommunen som behandlar uppgifterna, alternativt till kommunens dataskyddsombud Matts Boman, dataskyddsombud@ange.se eller tel. 070-188 78 87.
Du kan även lämna klagomål rörande behandlingen av personuppgifter till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Besök webbplatsen https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/ för mer information om hur du lämnar klagomål till IMY.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@ange.se
Kontakt
Katarina Persson
katarina.persson@ange.se
0690-25 01 41
Följande behövs för e-tjänsten
- Organisationsnummer
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation